Opslag

Collapse
No announcement yet.

Lad os PID\'e vores Silviaer

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Lad os PID\'e vores Silviaer

Hej

Nu har jeg ejet min Silvia i over fem døgn, så nu må jeg gerne bore og hakke og installere 12-8 tun på den.

Som så mange før mig, har jeg undersøgt markedet for PID\'ing af en Silvia, og fundet ud af, at det ikke er bare lige. Eller, det er det faktisk, men stumperne er ganske dyre.

Den her tråd er en gennemgang af mine overvejelser, og en samling af priser. Hvis der er nogen der har lyst til at give et besyv med, så gør det endeligt. Det kan være det ender med at vi får sammensat et ikke-amerikansk kit.

Basalt set skal der tre ting til at PID\'e en Silvia: en PID temperaturcontroller, en termokobling og et faststofrelæ (SSR, Solid State Relay). Resten er bare stik, ledninger og evt. kabinet. PID controlleren er langt det dyreste, de billigste der kan købes i DK ligger på omkring 1000 + moms.

(Jeg er i den situation, at jeg må plyndre komponentreolen på mit arbejde lige så tosset jeg vil, så ledninger osv. burde ikke være noget problem.)

Kommercielle Kits
    Jeg er virkelig vild med sættene fra pidkits.com, men slap af hvor er de dyre. $300 før fragt, told og moms. Det fede er, at de kommer med et ret lækkert kabinet, og controllerne har to displaylinier, så man både kan se den aktuelle temperatur samt sit setpoint.

Et alternativ er det fra Auber Instruments (www.auberins.com). De er knap så dyre, men også knap så fede. Kun een linie på displayet, og kabinettet passer ikke så godt til maskinen som det fra pidkits. Plus, når man først har gang i hjemtagning fra USA, så bliver det dyrt næsten lige meget hvad.

Overvejelser
    For det første skal man finde ud af, og PID\'en skal sidde i et særskilt kabinet, eller monteres inde i Silviaen. Der er fordele og ulemper ved begge dele. Ved ekstern montage kan man lave setup\'et så Silviaen vil kunne bringes 100% tilbage til sin oprindelige stand, hvis man skulle ønske at sælge den, eller skulle have lavet noget på garantien. Til gengæld er det ikke så kønt, man skal have et kabinet der helst passer til, og der kommer til at løbe ledninger der kan ses.
    Alternativet er at montere PID\'en i front- eller toppanelet. Der skal så skæres et hul, hvilket selvsagt gør uoprettelig skade på maskinen. Et andet issue er, at PID\'erne sjældent er godkendt til at operere i mere end 50-60 graders varme, og ved mere end 80% relativ luftfugtighed. Begge dele kan godt være svære at garantere inde i en espressomaskine... det er muligt at få controllere, der kan klare langt barskere omgivelser, men de er meget, meget dyre.
    Endeligt er det muligt at montere et eksternt kabinet ved at bore huller, i stedet for de klæbepuder der normalt bliver brugt.

Nå, det er sengetid nu. Jeg vil prøve at gennemgå hvad jeg har fundet på markedet, og hvad prisen kan blive i morgen...

Re:Lad os PID\'e vores Silviaer

Hej..

Du kan sagtnes få 2 liniers display ved Auberins.com.
    http://www.auberins.com/index.php?ma...&products_id=3
    Dengang jeg satte PID på min Silvia, havde auberins ikke nogle kits. Så jeg sammensatte selv mit sæt efter bedste evne..
    Hvis jeg skulle lave det i dag, ville jeg nok kontakte dem ved auberins og få en controller med mulighed for pre-infusion og timer. Men ville også høre om begge ting var mulige og slå fra, da der jo helst skulle være mulighed for at lege med det.

Men ingen tvivl.. Jeg ville bestemt købe ved auberins igen.. Fin pris og det duer bare..
    Og jeg havde heller ikke en Silvia i ret meget over 5 dage, før der røg PID på.. Det fuldender bare den maskine komplet.

Ang. montering, jeg byggede den ind i en boks som jeg hang på siden af silvia\'en. Jeg nægtede og save i min dejlige maskine..
    Hilsen Johnny

Faema Legend S1
    Faema MD3000 Touch
    Mahlkoenig Vario
    Jura Ena 9 OneTouch

Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

Comment

Haha, godt at høre jeg ikke er den eneste der er en utålmodig pilfinger...

Den der Auber PID ser ikke helt tosset ud, og er til en god pris, selv hvis den skal en tur over Atlanten og gennem SKAT.

Desværre er 1/16 DIN (48x48 mm) i den store ende, hvis man gerne vil bygge den ind i Silviaen. I hvert fald hvis man vil beholde Rancilio skiltet (på v3).

Jeg synes selv den her Watlow SD3C er rigtig fed, men den er temmeligt dyr. Har fundet den til $160 + fragt og moms og told osv. Den er kun 1/32 DIN (24x48 mm).

Comment

Jeg synes du skal overveje en controller el. et helt sæt fra Auber m. pre-infusion og timer. Jeg har den m. timer og det er rart at skuddet stopper af sig selv efter x antal forprogrammerede sekunder, så det ikke nogle gange får 5 sekunder for meget fordi du liiige skal nå at ordne noget andet imens Silvia brygger... :S

Klart et par gode features at få med oven i PID´en B)

Ole.
        Mvh. Ole

Expobar Leva Dual Boiler - Macap M4D - TORR tamper - Gene Café

Comment

Jeg har haft et PID kit fra Auberins installeret i lidt over et år nu, og jeg kan selvfølgelig kun tale for mig selv, MEN; Jeg har aldrig været irriteret over ikke at kunne se hvad temperaturen var sat til (med et display). Jeg stiller engang imellem på den, men det er ikke noget jeg gøre hele tiden. For mig er det fint, den bare viser nuværende temperatur.

Personligt ville jeg ikke give noget som helst ekstra for at kunne se hvad temperaturen er sat til - det vigtigste er at kunne se den nuværende temperatur.

Man sætter den på 105, 104,8 eller hvad man nu synes, og så cykler den op og ned +/- 0,5grader.

En ting man skal være opmærksom på, er at Aubeins\'s kits er forprogrammerede til Silvia - jeg ved ikke om det har nogen betydning, men hvis man læser diverse fora, mener jeg at have læst at PID\'ens Autotune ikke altid er optimal mht. at finde temperaturen hurtigt efter en brygning.

Omkring skat, kan man selvfølgelig aldrig vide hvad man bliver bon\'et for - men engang imellem sker det at den angivede værdi udenpå pakken fra USA ikke helt svarer til den reelle værdi (vink vink)...
          ---
          Nuova Simonelli Musica
          Mazzer Mini kværn
          En utrættelig kaffetørst

Comment

Jeg kører med sådan et setup, det fungerer fint :-)

sådan ser det ud.
            Miss Silvia m. Manometer & PID
            Rocky SD
            Xpressivo Barista stamper
            Behmor 1600

Comment

hjalle wrote:
              Damnations, det er fandme en god pris, og så dejligt tæt på rent skattemæssigt! Hvorfor lykkedes det ikke mig at finde det da jeg søgte på engelske eBay?

Comment

Så er der bestilt PID + hemmelig bonus komponent som forhåbentlig kommer op og køre...

hjalle, det ser i øvrigt godt ud, din installation. Kører det OK med placeringen der, den bliver ikke for varm eller får vand i sig eller noget?

Comment

Følger lige med her.
                  Er også varm på idéen med PID, men jeg har intet overblik over hvad der skal bruges...

Mvh Anders
                  - Rancilio Silvia
                  - Rancilio Rocky
                  (som så mange andre :-) )

Comment

bolind wrote:
                    Så er der bestilt PID + hemmelig bonus komponent som forhåbentlig kommer op og køre...

hjalle, det ser i øvrigt godt ud, din installation. Kører det OK med placeringen der, den bliver ikke for varm eller får vand i sig eller noget?
                    Jeg er glad for placeringen der, og det kører fint. Jeg havde ikke lyst til at skære i damen, så jeg fremstillede en ny topplade, som jeg skar i, for så kan jeg altid bygge tilbage til standard hvis der skulle være brug for det ??!! :unsure:

Jeg har så delt den nye plade i to, således at jeg kan åbne fronten uden at skulle pille vandtanken op !!.. I overlægget mellem de to plader har jeg så lagt et par afstandsstykker på et par mm luft, og har derfor en lille spalte som varmen kan slippe ud af, og så bliver der ikke for varmt for pid\'en. Hvis jeg glemmer at slukke for Steam knappen kan det dog ske at den skriver EEEE og først kommer til sig selv når maskinen er kølet lidt af :-)..

Jeg har dog planer om at isolere kedlen, og så er det vist ikke et issue mere :-)

Afhængig af hvilken temp føler du får med, kan jeg godt være leveringsdygtig i en Type K føler der er letter at montere under skruen (se det krønne kabel/ledning på mine billeder) Bare send mig en PM med din adresse, så ryger den med posten :-)

Hjalle
                    Miss Silvia m. Manometer & PID
                    Rocky SD
                    Xpressivo Barista stamper
                    Behmor 1600

Comment

scandal wrote:
                      Følger lige med her.
                      Er også varm på idéen med PID, men jeg har intet overblik over hvad der skal bruges...
                      Det er langt simplere end det ser ud til. Hvis du nogensinde selv har lavet en forlængerledning besidder du 80% af kompetencerne.

Som sagt skal der bruges tre ting:

En PID controller
                      En temperaturføler
                      Et relæ

som bare skal forbindes rigtigt. PID\'en føler temperaturen i kedlen, via føleren, og tænder og slukker for varmelegemet, via relæet, gennem en snedig algoritme, som du ikke behøver at bekymre dig det fjerneste om. Det er i bund og grund bare en (avanceret) digital termostat.

hjalle wrote:
                      Jeg er glad for placeringen der, og det kører fint. Jeg havde ikke lyst til at skære i damen, så jeg fremstillede en ny topplade, som jeg skar i, for så kan jeg altid bygge tilbage til standard hvis der skulle være brug for det ??!! :unsure:

Jeg har så delt den nye plade i to, således at jeg kan åbne fronten uden at skulle pille vandtanken op !!.. I overlægget mellem de to plader har jeg så lagt et par afstandsstykker på et par mm luft, og har derfor en lille spalte som varmen kan slippe ud af, og så bliver der ikke for varmt for pid\'en. Hvis jeg glemmer at slukke for Steam knappen kan det dog ske at den skriver EEEE og først kommer til sig selv når maskinen er kølet lidt af :-)..

Jeg har dog planer om at isolere kedlen, og så er det vist ikke et issue mere :-)

Afhængig af hvilken temp føler du får med, kan jeg godt være leveringsdygtig i en Type K føler der er letter at montere under skruen (se det krønne kabel/ledning på mine billeder) Bare send mig en PM med din adresse, så ryger den med posten :-)

Hjalle
                      Jeg overvejer også kraftigt noget med en ny topplade. Det virker rimeligt nemt, og er nemt reversibelt hvis man ombestemmer sig.

Jeg ved ikke helt om det er nok at isolere kedlen... det udskyder jo bare problematikken. Måske en eller anden form for reflekterende folie ville kunne gøre det?

Lyder godt med temp-føler! Lad os lige se hvad der følger med osv., men det kan være det bliver aktuelt. Vil naturligvis gerne give en lille skilling for besværet...

Nu må vi se hvordan stumperne ser ud når de kommer. De lovede de ville blive sendt indenfor to hverdage, så det er en tirsdag stykker i næste uge...

Comment

Så er stumperne afsendt fra Gud-ved-hvor. 5-9 business days, så engang i næste uge...

Comment

Yay, så er stumperne kommet! Faktisk kom de i går, så det er gået OK hurtigt. De var blevet sendt ind fra Hong Kong, og han sendte kun een konvolut selvom jeg havde betalt for to gange porto... Oh well.

Til gengæld har de en ret cool tilgang til det danske told- og skattevæsen:

En testergave til en værdi af USD 7. Hæh...

Comment

bolind wrote:
                            Yay, så er stumperne kommet!
                            Hej bolind...

Hvad endte du med at betale i Hong Kong?
                            Vil du dele ud af dine kommende erfaringer?

)

Mvh.
                            Kristian... som stadig leder efter det rette tilbud på en Silvia
                            KristianK
                            En del af EspressoBar

Følg mig meget gerne på
                            https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                            https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

Hjemmeside
                            www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

Comment

KristianK wrote:
                              bolind wrote:
                              Yay, så er stumperne kommet!
                              Hej bolind...

Hvad endte du med at betale i Hong Kong?
                              Vil du dele ud af dine kommende erfaringer?
                              Jada.

Købte et sæt med PID, termoføler og 40A SSR. Det kostede $66 incl. fragt (som udgør ca. $20). Så en 350 DKR i alt. Vær dog opmærksom på, at den medfølgende termoføler ikke er hel optimal til projektet, men nok kunne bringes til at virke med lidt knofedt.

Købte også et \"altmuligtmeter\" som jeg lige skal have kigget nærmere på. Tanken er, at det skal være shottimer, men jeg ved ikke helt om det er ladsiggørbart. Har heldigvis et trecifret antal hardcore elektroniknørder indenfor en radius på 50 meter, så mon ikke det kan lade sig gøre...

Regner med at dokumentere processen her, skal bare lige have fundet lidt tid til at lege med det.

Comment

Working...
                              X