Opslag

Collapse
No announcement yet.

Rancilio Silvia PID Interesse?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Rancilio Silvia PID Interesse?

Hej Rancilio Silvia PID-interessenter

hvis der er flere end mig der kunne være interesserede i at få en PID på maskinen, så kunne vi (jeg ) høre gutten her om vi kan få nogen fælleskøb-rabat...ved evt. 5 eller 10 stks. Dollarkursen er jo god for tiden:

Nogen der har interesse?

NB: I kan læse mere her http://home.surewest.net/frcn/Coffee/Coffee63.html og her http://www.vogie.com/coffee/ og her http://www.murphyslawonline.com/silvia.html
    Vibiemme Domobar Inox
    Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Re:Rancilio Silvia PID Interesse?

Serviceinfo nr. 1 til hobbyimportører af kaffemaskineopgraderinger

Husk at det er muligt at få en "hilsen" fra det statsmonopol der hedder SKAT De har for vane at kigge i de forsendelser som bl.a kommer fra USA....og kvitterer med en toldregning når varens pris INCL. forsendelsesomkostninger overstiger noget som ligner dkr 1.350.-

:whistle: :whistle: :whistle: inch:
    Expobar Brewtus II
    Macap MC4 stepless
    Gaggia MDF
    Heartware Precision
    Izzo tamper custom made konveks 58,4mm

Comment

Jojo...men hvad kan det være for et beløb?

Shotmaker, kan du huske hvad du betalte af told/skat?
      Vibiemme Domobar Inox
      Baratza Sette 270

Comment

Jeg mener det er noget der ligner 8 % told og 25 % moms og vist 70 kr. i ekspeditionsgebyr de smider oveni...

Nu har jeg ikke lige tjekket op, men koster hvert enkelt PID under grænsen for, hvad der kan importeres, kan de måske lokkes til at sende særskilt....

Hvis prisen er fornuftig kunne jeg i øvrigt godt være interesseret!
        Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

Lidt info fra www.skat.dk er sakset her

Black coffee rules...

Comment

Mit kit kostede $240.75 og blev fundet værdigt til fortoldning - mener at det var noget i retning af 500-600 kr hvilket passer meget godt med ovenstående data fra Skat.

/Peter
            Rancilio Silvia - PID
            Macap MC4 Stepless
            Behmor 1600
            Xpressivo Presso Barista

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

Comment

Hej..

Skal lige skyde en bemærkning ind..

Det PID sæt jeg købte kostede 545 kr incl alles.. Og det virker fint.. Dog skulle jeg lige købe et hus til installationen.
              Men det mener jeg at jeg gav 50 kr for..

Det er købt ved http://auberins.com/ før de lavede et monterbart sæt..

Men der kan læses mere om sættet her i denne tråd.

Sig endelig til hvis der skal bruges hjælp.. Både til og finde de rigtige stumper og til installationen..
              Hilsen Johnny

Faema Legend S1
              Faema MD3000 Touch
              Mahlkoenig Vario
              Jura Ena 9 OneTouch

Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

Comment

Ja, det her kit har da en noget anden pris http://auberins.com/index.php?main_p...products_id=36 - men vi skal jo stadig tænke på moms/told.

Placeringen og selve rammen er lidt anderledes end den fra pidkits, men man kan vel placere den som man vil. Gad vide om der er plads til at den kan sidde indbygget - f.eks i stedet for Rancilio mærket:whistle:
                Vibiemme Domobar Inox
                Baratza Sette 270

Comment

Hej..

Jeg gav som sagt 545 kr for det. Og det var med forsendelse og det hele..
                  Og der kom ingen told eller noget på.. Så jeg tror ikke det kan betale sig og købe sammen..
                  Man risikere bare at der kommer told på..

Den jeg købte var den med 2 liniers display.. Så man hele tiden kan se hvad man har sat den til og hvad aktuel temp er..
                  Mener det var plads til og indbygge den i kassen. Men dette valgt jeg ikke og gøre da jeg stadig havde garanti på min..
                  Og se det er det rigtigt smarte.. Jeg monterede det så man kunne fjerne alt igen uden det kunne ses..

Men RuneL, en anden bruger her, købte et sæt næsten mangen til mit, efter han havde set mit.
                  Dog med den PID-controller som har 1 linies display.. Og han har indbygget den i kassen..

Man kan selvfølgelig vælge og købe det som et sæt.. Men hvis man køber løsdelene selv og laver en kasse selv, så er der nogle penge og spare..
                  Hilsen Johnny

Faema Legend S1
                  Faema MD3000 Touch
                  Mahlkoenig Vario
                  Jura Ena 9 OneTouch

Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

Comment

Jamen så kom PID\'en hjem til mig fra Auber :woohoo:

Den tog mig 1œ time at installere og jeg var endda meget omhyggelig. I kan se installationsvejledningen her og brugerguiden her.

Den er meget nem at bruge - jeg har sat den til 106gr i boileren hvilken skulle give en initiel bryggetemperatur på ca. 96,3.

Det er virkelig rart ikke at skulle temp-surfe mere, og stå at kigge på klokken hele tiden .

Jeg bestilte den 13/1 og den er altså ankommet i dag 22/1 - jeg betalte $167 ~ DKK 864 inkl. fragt. Og ingen efterregninger fra styret .

Foreløbig kan jeg klart anbefale denne. Jeg mener det er mhmh der har en lignende Silvia med lignende PID på med på lørdag (+ Shotmaker med pidkits.com PID\'en)
                    Vibiemme Domobar Inox
                    Baratza Sette 270

Comment

Jeg har faktisk gjort mig en masse overvejelser om dette. For jeg bruger faktisk en del tid på at finjustere min temperatursurfing før jeg laver mine skud - dette vil en PID controller kunne løse. Jeg har prøvet at ramme helt rigtigt, og lave et aldeles guddommeligt skud espresso - og selv om jeg véd, det nok var mere held end forstand, så véd jeg dog, hvad man kan opnå, hvis alle variabler går op i en højere enhed, og her er brygvandets temperatur bestemt en væsentlig detalje.

MEN...

Når jeg tænker på at styre temperaturen nøjagtigt under brygningen i en espressomaskine, så er det jo ikke kun kedlens eller brygvandets temperatur der kommer i spil. Det er temperaturen hele vejen fra kedel til bryghåndtag, og så forudser jeg, at jeg stadig vil stå og manuelt temperere mit gruppehoved og mit bryghåndtag - også selv om jeg har en PID controller installeret. Dem med PID controller på en Silvia kan muligvis be- eller afkræfte denne opfattelse?

Silvia er en pragtfuld maskine - ingen tvivl om det, men selv med en PID controller er jeg bange for at den alligevel ikke vil nå op på niveau med mine ønsker til min \"næste\" maskine, som jeg forventer at købe i starten af 2009.

Der findes - så vidt jeg har kunnet konstatere mange løsninger på markedet, der skal sikre en konstant brygtemperatur helt ud til gruppehovedet, men kun få forekommer at kunne måle sig med den legendariske E61 bryggruppe, der først blev introduceret af Faema i 1961. De kanaler indeni gruppen, hvori der cirkulerer varmt vand ved den rette temperatur, såvel som gruppens massive vægt på lidt over 4 kilo messing, er i højeste grad med til at sikre en stabil brygtemperatur helt frem til filterkurven. Da dette af mange betegnes som være et lige så væsentlig kriterie som en konstant og nøje kontrolleret temperatur for brygvandet - ja så vil en PID modificeret Silvia måske nok være et \"step up\" for mig - men det vil alligevel ikke være nok i sidste ende.

Hvis det er noget der kan gøres for \"små\" penge, så vil jeg måske overveje det, men ellers vil jeg heller lade pengene stå på bankkontoen og trække renter til jeg har sparet sammen til det, der for mig vil være den næste maskine - en Dual Boiler maskine med PID og E61 bryggruppe. Vibiemme er på vej med en sådan maskine, men til den tid er der måske andre, eller jeg kan være heldig og finde en brugt af slagsen.

Det skal understreges at disse er mine personlige overvejelser, så fordi jeg kommer frem til en anden konklusion end andre måtte gøre det, så er det jo ikke ensbetydende med at jeg har ret, eller at andre tager fejl.
                      Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                      Østerbro

La Marzocco GS3
                      Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Det ser rigtig spændende ud! Glæder jeg mig til at se på lørdag, hvis det er en lignende model, der kommer.

Black coffee rules...

Comment

Hobzon wrote:
                          ...så er det jo ikke kun kedlens eller brygvandets temperatur der kommer i spil. Det er temperaturen hele vejen fra kedel til bryghåndtag, og så forudser jeg, at jeg stadig vil stå og manuelt temperere mit gruppehoved og mit bryghåndtag...
                          Ja, men du har altid den korrekte temperatur på boileren. Det kaldes \"temperature offset\", sammen med en temperaturmåler i bryghovedet kan du tilpasse offset så det passer til din smag ;P Det er sådan de \"store\" maskiner gør (som har PID)...
                          Sort som en panter, sort som slanter
                          Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                          Sort som piloten I en Tie Fighter
                          Sort som pletterne på Pongo
                          Sort som alle andre end Tintin I Congo
                          Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Jamen jamen kære Hobzon

Skal vi ikke lige være enige om at en Silvia med PID ikke lige pludselig har en evne som en 15.000 kroners maskine.

Men der er efter min mening en stor forskel når der er kommet PID på. Endnu en (væsentlig) variabel kan bedre kontrolleres.

Der er maskiner derude der koster 15k, 20k osv. osv. Og jeg er sikker på at de alle har deres berettigelse, når de bruges dér hvor de er bygget til. De er mere temperaturstabile også selvom du laver adskillige drikke med og uden steam. Og sikkert også med varmelegemer omkring PF.

MEN, nu er det jo til hjemmebrug jeg ihvertfald bruger Silvia\'en - min kone drikker i øvrigt slet ikke kaffe. Og dermed passer Silvia\'en med PID efter min mening til min målgruppe: Der ønsker en god og stabil pumpe med konsistent tryk, gode og holdbare komponenter, og nogenlunde temperatur stabil.

Til hjemmebrug er den derfor idéel for mig.

Men jeg skal ikke stille mig i vejen for opgraderingstanker - jeg kender det kun alt for godt fra mig selv. Når jeg først har set mig varm på noget, så skal der noget til før tanken slippes igen. :woohoo:
                            Vibiemme Domobar Inox
                            Baratza Sette 270

Comment

Brownie wrote:
                              Skal vi ikke lige være enige om at en Silvia med PID ikke lige pludselig har en evne som en 15.000 kroners maskine.
                              Det har naturligvis så evigt ret i min gode Brownie :blush:

Jeg... der hedder \"mådehold\" til mellenavn :huh: Skulle jeg være lige så forfalden til opgradernitis som alle andre? Ja - det må jeg jo nok erkende.

Og jeg vil bestemt heller ikke afvise at PID er noget jeg kunne være interesseret i at gøre ved min Silvia - men det skal ikke koste flere tusind kroner, for så vil jeg hellere vente (tror jeg).

Og du har så FULDSTÆNDIG ret i, at maskinen skal passe til det behov man har - såvel som til det ambitionsniveau man har til at lave velsmagende kaffe. Måske er dette, mere en noget andet, grunden til at vi som \"befolkningsgruppe\" så nemt bringes til at overveje opgraderinger - fordi vi netop gerne vil komme tættere på at producere guddommelige skud hver eneste gang!
                              Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                              Østerbro

La Marzocco GS3
                              Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎