Opslag

Collapse
No announcement yet.

Apperat til nedkøling af bønner

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Apperat til nedkøling af bønner

Hejsa

Jeg har en Gene Caffe coffee roaster - og vil gerne køle bønnerne eksternt. Jeg har leget med tanken om noget med en firkantet metal si der står oven på en blæser af en art.

Er der nogen der har nogen gode ideer/erfaring i vil dele med mig?
    Nuova Simonelli Appia
    Compak K10
    Gene roaster

Re:Apperat til nedkøling af bønner

blade69 wrote:
    Hejsa

Jeg har en Gene Caffe coffee roaster - og vil gerne køle bønnerne eksternt. Jeg har leget med tanken om noget med en firkantet metal si der står oven på en blæser af en art.

Jeg bruger en stor si fra Ikea, en tragt, som lige passer ned i og som jeg sætter ned oveni sien vendende på hovedet, og så suger jeg luft op gennem tragten med en støvsuger. Det køler et batch på 280 gr. på under 1 min og sugestyrken er præcis således at den suger al løs chaff op men ikke bønnerne selv. Det fungerer fortrinligt for mig
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

okay det bliver jeg nødt til at se et billede af for at kunne forestille mig det ;o)

MoBak wrote:
      blade69 wrote:
      Hejsa

Jeg bruger en stor si fra Ikea, en tragt, som lige passer ned i og som jeg sætter ned oveni sien vendende på hovedet, og så suger jeg luft op gennem tragten med en støvsuger. Det køler et batch på 280 gr. på under 1 min og sugestyrken er præcis således at den suger al løs chaff op men ikke bønnerne selv. Det fungerer fortrinligt for mig
      Nuova Simonelli Appia
      Compak K10
      Gene roaster

Comment

blade69 wrote:
        okay det bliver jeg nødt til at se et billede af for at kunne forestille mig det ;o)
        Det skal jeg få taget. Men det er nu ikke så kompliceret. Nedefra og op tager du:

- Si (dørslag)
        - Bønnerne
        - Tragt med den brede ende stukket ned i dørslaget (rundt om bønnerne) og den spidse ende pegende opad
        - støvsugerslangen holdes ned over den spidse ende af tragten.

La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter

Comment

Den store hopper fra Mazzer SJ er perfekt som tragt - den burde være til at skaffe fra en SJ-ejer som har skiftet hopperen ud

Læg dørslaget ned i tragten som holdes med spidsen nedad hvori støvsuger-røret stikkes - der tændes, bønner kastes i og der omrøres uden at brænde fingrene. Så er du også fri for chaff - eller det er flyttet ind i støvsugeren i stedet. Det bemærker den næste som starter støvsugeren.

VH Tim
          Dalla Corte Super Mini
          Mazzer Major E
          Mahlkönig Encore

Comment

Cherub wrote:
            Den store hopper fra Mazzer SJ er perfekt som tragt - den burde være til at skaffe fra en SJ-ejer som har skiftet hopperen ud
            Jeg bruger originaltragten fra min Casadio

La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter

Comment

Ved vi nok om afsmagen af Casadio-hopperen? Beklager, men man skal skrive en besked sammen med billedet..
              Dalla Corte Super Mini
              Mazzer Major E
              Mahlkönig Encore

Comment

MoBak wrote:
                blade69 wrote:
                Det skal jeg få taget. Men det er nu ikke så kompliceret. Nedefra og op tager du:

- Si (dørslag)
                - Bønnerne
                - Tragt med den brede ende stukket ned i dørslaget (rundt om bønnerne) og den spidse ende pegende opad
                - støvsugerslangen holdes ned over den spidse ende af tragten.
                Jeg benytter samme metode men kan tilføje, at jeg har en stor gryde placeret nederst (og sien oveni så), som samler det løse chaff op, som drysser gennem sien.
                Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

Jeg benytter samme metode men kan tilføje, at jeg har en stor gryde placeret nederst (og sien oveni så), som samler det løse chaff op, som drysser gennem sien.
                  der sidder ikke løs chaff tilbage på mine bønner, når jeg har ristet, og jeg rister kun til 2.knæk. Er der noget jeg har misset ? :huh:
                  Mazzer Mini Electronic A
                  TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
                  Gene Café kafferister
                  Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
                  Mypressi Twist

\\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

Comment

filip wrote:
                    der sidder ikke løs chaff tilbage på mine bønner, når jeg har ristet, og jeg rister kun til 2.knæk. Er der noget jeg har misset ? :huh:
                    Kører du køle program eller dumper du og køler eksternt? For det gør kæmpe forskel.
                    Udover det er der også stor forskel på hvilken bønne man rister.
                    Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

jeg kører køleprogram til ca 175 grader, og hælder derefter bønnerne ud.

måske er det fordi jeg kører sådan :
                      7min 250
                      6min 230
                      2-4min 250

eller friskere bønner:
                      8min 250
                      4min 230
                      4-6min 250

så bliver bønnerne \"store, fede og lækre\" ..

/F
                      Mazzer Mini Electronic A
                      Gene Café kafferister
                      Mypressi Twist

Comment

Minder en del om den måde jeg som regel rister på.

Det at du kører køleprogrammet gør en forskel (sådan oplever jeg det i hvert fald), der skrues jo op for blæseren så flere chaffs bliver sorteret fra.

Men selvom jeg gør det på min er mine bønner aldrig 100% chaff fri, så jeg giver dem en tur udenfor i en pasta-si.

Har i en længere periode næsten kun ristet TCC\'s espressoblend, og den giver mig i hvert fald masser af chaffs tilbage i tromlen. Prøvede en Guatamala et-eller-andet på et tidspunkt, den var næsten chaff fri. Så der er i hvert fald også tydelig forskel på bønnerne på det punkt.
                        Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Minder en del om den måde jeg som regel rister på.
                          ja, jeg tror sgu du fik ideen fra mig du svarede i hvert fald på min tråd: God rist på Gene.

Har i en længere periode næsten kun ristet TCC\'s espressoblend, og den giver mig i hvert fald masser af chaffs tilbage i tromlen. Prøvede en Guatamala et-eller-andet på et tidspunkt, den var næsten chaff fri. Så der er i hvert fald også tydelig forskel på bønnerne på det punkt.
                          det har du ret i.. koffeinfri bønner, som jeg rister en gang imellem, har slet ikke chaff.

/F
                          Mazzer Mini Electronic A
                          Gene Café kafferister
                          Mypressi Twist

Comment

Working...
                          X