Opslag

Collapse
No announcement yet.

Modificering af en Krups GVX2 kværn

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Modificering af en Krups GVX2 kværn

Hej alle.

Man lærer noget nyt hver eneste dag. Jeg sidder nu og nyder en kop kaffe, der er resultatet af et par times arbejde. Ikke fordi det har taget 2 timer at lave kaffen - men mere fordi jeg har haft skilt min Krups GVX2 kværn fra hinanden, lavet en lille ændring og samlet den igen.

Er min kaffe blevet bedre? Det er jeg ikke i tvivl om! Er den blevet så god som den kan blive? Det tror jeg bestemt ikke, der er megen plads til forbedring - men det ér blevet bedre.

Jeg havde læst om andre på nettet, der havde forsøgt tilsvarende, så jeg måtte jo prøve. Nød lærer som bekendt nøgen kvinde at spinde, og når nu ikke man kan beslutte sig for hvilken kværn man skal have, og stadig arbejder på at få hjemmestyrets godkendelse til endnu en investering - ja, så må man jo i mellemtiden lære at klare sig efter de forhåndenværende midlers princip. Nicilai havde ellers tilbudt en midlertidig løsning, og selv om jeg sætter overordentlig stor pris på han generøsitet, så synes jeg det var bedre om jeg fik lov at "lide" en smule... og efter mit arbejde her til eftermiddag, så bliver mine lidelser i det mindste lidt mindre.

Der er flere grundlæggende problemer med en kværn som en Krups GVX2 (og sikkert andre billige kværne også). Det handler ikke blot om afstanden mellem knivene, der er mange andre ting der spiller ind. Blandt andet kan jeg ved at lægge lidt vægt på hopperens låg, lave en finere formaling. Alle delene inden i kværnen er lavet af plast (undtagen knivene), der til gengæld forekommer at være en relativt god kvalitet. Kværnen er også fra fabrikkens side indstillet således, at der er ca 0,5 mm. afstand mellem bladene (ved periferien) ved den fineste formalingsgrad, så hvis man reducerer afstanden for meget, så kommer de to blade i berøring med hinanden, med deraf følgende ophedning af bladene såvel som kaffen - og kommer der for meget friktion mellem klingerne, så stopper kværnen helt med at køre, og motoren kan risikere at brænde sammen.

Konsekvensen af dette er, at det ikke er en løsning, blot at flytte de to knive tættere på hinanden. Formalingsgraden er nemlig også reguleret ved knivenes udforming. Men det KAN gøres bedre end Krups har gjort fra fabrikken - og det har jeg nu gjort. Kværnen var sådan indstillet at man ved fineste formalingsgrad havde 0,05 mm. Jeg har nu lagt et par skiver af klar plast ind under den ene klinge, og kan nu selv reducere afstanden helt ned til 0 mm. Det er klart at jeg ikke skal have dem SÅ tæt - da maskinen så begynder at hyle, men jeg kan nu justere maskinen i trin af 0,005 mm. Jeg mister derved evnen til at kunne formale til stempelkande, men nu kan jeg i det mindste "lege" lidt mere med formalingsgraden til espresso.

Hvad har jeg så brugt til denne modificering? Jeg startede med at skille maskinen helt fra hinanden (hvilket IKKE er nemt med en Krups GVX2, da der ikke er nogle skruer der holder den sammen), og jeg endte med at lave en modificering der i virkeligheden er ganske simpel, og som man kan gennemføre uden at skulle skille selve maskinen ad.

Jeg brugte et DVD cover - udskar nogle runde skiver af den relativt tynde og klare plastfilm der holder indstikket af papir fast. Da disse var udskåret efter skabelon, blev de placeret mellem den øverste kniv og den del af kniven som man bruger til at fastskrue og løsne kniven med (ved rengøring af kværnen). Man kan praktisk talt ikke se at der er sket en ændring, og skal faktisk have fat i en digital skydelære, før man kan måle at den øverste kniv herved er blevet lidt 0,05 mm. "tykkere".

Det bedste ved det hele er, at nu hvor jeg ved hvad jeg skal gøre, så kan jeg fjerne min modofocering i løbet af et par minutter, og kværne vil igen fungere som før.

Hvad så med kaffen? Den er blevet bedre. Jeg kan nu nøjes med at stampe med 16-17 kilo for at få en gennemløbstid på 25 sekunder. Den formalede kaffe er stadig en smule uensartet, men det er bedre end før. Kaffen har fået mere fylde, det første udtræk er langt mørkere, og jeg får mere crema end før. Kaffen er også blevet mere "sød" (læs mindre bitter), man har en bedre fornemmelse for nuancerne og smagen "hænger" længere i munden, med en langsommere og mere overvejet udtoning.

Der er INGEN tvivl om at det kan blive endnu bedre, og at der vil være en hel verden til forskel, når jeg får mig en rigtig kværn - men for en nybegynder som mig er der heller ingen tvivl om, at min verden lige er blevet en tand bedre! :P
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Re:Modificering af en Krups GVX2 kværn

Hej Hobzon.

Jeg har lige været ude og rode lidt med min GVX2 kværn. Og det viste sig faktrisk at min fra fabrikken er indstillet således at jeg ved at presse lidt på den øverste kniv, kan opnå fuld kontakt, altså en kniv afstand på 0,000 mm.

Tak for tippet :P

Hjalle
    Miss Silvia m. Manometer & PID
    Rocky SD
    Xpressivo Barista stamper
    Behmor 1600

Comment

Working...
    X