Opslag

Collapse
No announcement yet.

Lyddæmpning af Miss Silvia

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Lyddæmpning af Miss Silvia

Min Rancilio Miss Silvia havde et lydniveau, som jeg ikke synes var helt acceptabelt, så inspireret af MoBak\'s succes med at lyddæmpe VBM Domobar har jeg kastet mig ud i et lyddæmpningsprojekt af min Silvia.

Jeg lavede lidt research på coffeegeek og Home-Barista for at se, om andre tidligere havde fået samme ide. Det var der, men jeg synes ikke, at jeg fandt den endelige løsning. Dog så det ud til, at folk generelt havde identificeret problemet til, at viberationspumpen sendte rystelser gennem kabinettet, og at det fik det til at rasle. Så langt, så godt. Spørgsmålet var blot herefter, hvordan det afhjælpes. Nogle havde valgt at flytte pumpen udenfor kabinettet, hvilket skulle medføre et godt resultat, men jeg var nu ikke lige \"in the mood\" til at bore hul i min maskine, for at få vandslanger ud og ind igen - eller for den sags skyld kaste mig ud i at forlænge slangerne. Så det var et no-go. En anden havde det umiddelbart meget tiltalende forslag at skifte pumpen ud med en rotationspumpe. Da dette er en halv-bekostelig affære, og da jeg ikke lige er sikker på, at man bare skifter pumpen ud, var det også et no-go.

Min løsning blev derfor at begrænse mulighederne for, at vibrationerne skulle kunne forplante sig samt at forhindre, at diverse stål dele i maskinen skulle kunne rasle mod hinanden.

Operationen er nu overstået og med acceptabelt resultat. Nuvel, maskinen er ikke blevet støjfri, men lydniveauet er dæmpet væsentligt, så jeg kan godt anbefale andre Silvia ejere at kaste sig ud i denne billige og lette operation. Alt i alt har jeg brugt under 50 kr. på materialer og ca. 1 time på selve operationen.

Første skridt var at afmontere kabinettet fra rammen, hvilket gøres ved at fjerne vandtanken, afmontere toppladen (4 skruer),løsne bagbeklædningen fra rammen (2 skruer i siderne og 1 i bunden), og afmontere pladen, der skaber rummet, hvor vandtanken er placeret (2 skruer).

Der er herefter direkte adgang til pumpen, som er monteret på bundpladen under vandtanken.

Jeg kunne herefter konstatere, at selve pumpen var drejet, så den havde bedre mulighed for at sende vibrationer ud i resten af maskinen. Dette skyldes primært, at vandslangen ud af pumpen er lige til den korte side.

På billederne kan ses, at pumpen ikke sidder vandret, grundet den lidt for korte vandslange. Dette har som konsekvens, at pumpen kan nå pladen, der holder vandtanken på plads.

Da pumpen ikke kunne ændre placering, monterede jeg et stykke filt på undersiden af pladen, der holder vandtanken på plads:

Der ud over monterede jeg noget tætningsbånd (6 kr. for en meter i Silvan) rundt i kanten på rammen, for at dæmpe bagbeklædningen, som vist herunder:

Herefter var det blot at samle maskinen igen.

Efter at have samlet maskinen monterede jeg lidt gummidutter ved drypbakken (se MoBak\'s guide hertil) samt ved vandtanken, så den ikke er i kontakt med toppladen.

Så skulle der testes! Jo, lydniveauet var blevet reduceret væsentligt, så operationen var en succes!

Jeg kan kun opfordre andre Silvia ejere til at gøre dette - og hvis der er nogen, der kommer op med andre ideer til lyddæmpning, så er jeg meget lydhør
    Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Re:Lyddæmpning af Miss Silvia

Søren Wolder wrote:
    Jeg kan kun opfordre andre Silvia ejere til at gøre dette...
    Super indlæg Søren - tak for det! Det er helt klart en af de ting jeg skal have gjort!

... og hvis der er nogen, der kommer op med andre ideer til lyddæmpning, så er jeg meget lydhør
    Ja - og nu kan du jo rent faktisk HØRE os, hvis vi fortæller om andre gode idéer :blink:
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Det er top notch det der, det må jeg fluks ha gjort på min.
      Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Super mod, Søren!

Man kan også gå videre med at modvirke de samme vibrationer ved at beklæde sider og bund med f.eks. asfaltplade man bruger til at isolere biler med. Kan fåes i enhver biltilbehørsbutik.
        Her et link til en lignende Silvia mod: http://www.espressoguiden.dk/default...ing.75.88.88.0
        La Marzocco GS/3 AV
        Mahlkönig K30 Vario
        Mahlkönig Vario Home m/stålknive
        La Pavoni Professional
        Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
        BLOG

Comment

Tak for link Sonne.

Interessant at se, at pumpen sidder helt på samme måde - det kan se ud til, at det er generelt, at pumpen ikke sidder lige, men bliver trukket skæv af den lidt for korte slange.

Black coffee rules...

Comment

Godt gået Søren. Det ser sq fornuftigt ud.
            Administator på espressobar
            Izzo Alex Duetto
            Toper Cafemino
            Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
            Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Hej Søren,

Godt indlæg og godt at høre, at det har hjulpet, så vi ikke skal høre på den larm på søndag :P

Det der tætningsbånd, kunne du ikke lige poste et nærbillede af det eller forklare nærmere hvordan det ser ud? Jeg er ikke lige sikker på hvad det er for noget. Er det en tynd strimmel skumgimmi?
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

MoBak, jeg kan desværre ikke lige poste et nærbillede p.t., da det hele røg i maskinen.

Det er ikke skumgummi, men noget blødt gummi med lim på bagsiden. Jeg tror det egentlig er beregnet til at sætte mellem vinduer/døre og væg for at tætne - lidt a la de gimmilister der sidder i din bil.

Black coffee rules...

Comment

Sonne wrote:
                  Man kan også gå videre med at modvirke de samme vibrationer ved at beklæde sider og bund med f.eks. asfaltplade man bruger til at isolere biler med. Kan fåes i enhver biltilbehørsbutik.
                  Jeg tjekkede lige lidt på dette igen. Det vil da helt sikkert give noget, at isolere inde i maskinen - men jeg tror nu mere det dæmper lyden fra pumpen og ikke så meget viberationerne. Jeg tror stadig, at metoden ved at isolere mellem delene, som jeg har gjort, er vejen frem for at forhindre rasle lydene. Men jeg skal bestemt ikke afvise, at jeg vil arbejde lidt med asfaltplader også.

Jeg tror nu heller ikke, at jeg vil give mig ud i at isolere i den forreste del af maskinen - kun hvor der er stål-stål kontakt.

Black coffee rules...

Comment

Håber moderator tilgiver at jeg går offtopic... :blink:

MoBak wrote:
                    Er det en tynd strimmel skumgimmi?
                    Søren Wolder wrote:
                    lidt a la de gimmilister der sidder i din bil.
                    Trænger i to ikke til at få repareret jeres tastatur?

Det lader tul u begge to har et \"u\" der gerne vul være et \"u\"...

... SHUT!!! Nu vul mut \"u\" være et \"u\" :unsure:
                    Østerbro

La Marzocco GS3
                    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

LOL - du har ret Hobzon - enten har vi morgen koffeinchock eller også er vi bare gået i selsving...

Black coffee rules...

Comment

Ja :laugh: synkroniseret selvsving :-)
                        Østerbro

La Marzocco GS3
                        Mahlkönig K30 Vario

Comment

Hej Søren , kan du huske tykkelse og navn på filten du brugte ?
                          Fortid
                          La Marzocco GS3
                          Casadio Macinadosatore Istantaneo
                          Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
                          Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                          Pullman/Synesso ridgeless
                          Bumper TS
                          Motta Knockbox
                          Nutid
                          Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                          French Press-Bodum 4 cup

Comment

Wolff wrote:
                            Hej Søren , kan du huske tykkelse og navn på filten du brugte ?
                            Hej Wolff

Hmm... ved ikke om det har noget navn. Jeg købte det i et byggemarked i en pakke med forskellige filtpuder, hvor der også var et stort stykke med. Jeg tror det kostede en 20\'er.

Jeg tror bottomline er, at så længe du kan få isoleret pumpen fra pladen, der holder tanken på plads, så vil det have en stor effekt. Derudover er isolerbåndet ret effektivt til alle kanter m.v..

Black coffee rules...

Comment

Ok tak , må ud og se hvad jeg kan finde , med den investering og effekt du oplyser , lyder det som et lille eftermiddags projekt jeg må i gang med.
                              Fortid
                              La Marzocco GS3
                              Casadio Macinadosatore Istantaneo
                              Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
                              Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                              Pullman/Synesso ridgeless
                              Bumper TS
                              Motta Knockbox
                              Nutid
                              Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                              French Press-Bodum 4 cup

Comment

Working...
                              X