Opslag

Collapse
No announcement yet.

Vibrator i bryghåndtag ?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Vibrator i bryghåndtag ?

Hejsa... jeg fik lige en ide, men har brug for hjælp til at vurdere om den er god eller ej. :-)

Jeg ser jo igen og igen hvordan der arbejdes med at få distribueret den kværnede kaffe i filteret, således at der ikke er områder med \"luftlommer\" og lignende. Akkurat det samme som man vil undgå når man eksempelvis støber beton. I forbindelse med støbning, vibrerer man sig ofte frem til en homogen masse.....og så kommer spørgsmålet: \"tror I det vil være muligt at opnå en bedre fordeling af kaffen i filtret, hvis dette blev vibreret\"?. Man kunne jo evt indbygge en eller anden form for vibrator i håndraget :-)

mvh Hjalle
    Miss Silvia m. Manometer & PID
    Rocky SD
    Xpressivo Barista stamper
    Behmor 1600

Re:Vibrator i bryghåndtag ?

hjalle wrote:
    Hejsa... jeg fik lige en ide, men har brug for hjælp til at vurdere om den er god eller ej. :-)

Jeg ser jo igen og igen hvordan der arbejdes med at få distribueret den kværnede kaffe i filteret, således at der ikke er områder med \"luftlommer\" og lignende. Akkurat det samme som man vil undgå når man eksempelvis støber beton. I forbindelse med støbning, vibrerer man sig ofte frem til en homogen masse.....og så kommer spørgsmålet: \"tror I det vil være muligt at opnå en bedre fordeling af kaffen i filtret, hvis dette blev vibreret\"?. Man kunne jo evt indbygge en eller anden form for vibrator i håndraget :-)

mvh Hjalle
    Tror det kommer an på kværnen. For nogle kværne er problemet, at de fordeler de stor og små \"gryn\" skævt (altså flere af de store gryn i den ene side) og dette vil vel ikke blive udjævnet? Men ideen er da interessant. Er der ikke noget med, at man i laboratorier har sådan en vibrerende plade, som man kan sætte et reagensglas ned på for at på væsken deri blandet. Sådan én må du have bygget ind i køkkenbordet og så i gang med at teste
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Ideen er rigtig spændende! Men jeg tror umiddelbart, at resultaterne ville være små.

Som MoBak siger, er et af de største problemer, at kværnen fordeler store og små kaffe partikler skævt. Du vil sikkert selv kunne erfare det, hvis du laver en række skud i et bundløst PF - det vil altid være det samme sted, at vandet først trænger igennem, eller at du oplever channeling.

En anden forskel på beton støberi og kaffe er, at vi har mulighed for at tampe kaffen - hvilket sjældent er muligt med beton :S - derudover er massen af beton fugtig/elastisk, så der er mulighed for luftlommer, hvilket ikke burde være samme problem med kaffen.

Men jeg glæder mig da bestemt til at høre om dine forsøg!
      Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

På de andre sites har dette også været diskuteret, men som middel mod statisk elektricitet og klumpning, og der blev talt mest om at lave en anordning der sad ved tuden af kværnen, før det ryger i PF
        Syret, men tror nu at WDT og stockfleths move er fint nok
        Sort som en panter, sort som slanter
        Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
        Sort som piloten I en Tie Fighter
        Sort som pletterne på Pongo
        Sort som alle andre end Tintin I Congo
        Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

ordo.dk wrote:
          ... men tror nu at WDT og stockfleths move er fint nok
          John Weiss - ophavsmanden til Weiss Distribution Technique, kommer ind på noget interessant i hans artikel (sidst på side to), hvor han skriver:

\"You can get a perfect naked shot without tamping, providing the levelling was perfect; but no tamp on earth will save a poorly levelled basket.\"

Hvis dette er korrekt - så kunne en mekanisk vibrationsteknik måske medvirke til at man får bedre distribueret kaffen i filterkurven. Omvendt, så kan jeg ikke vurdere, hvor kraftige vibrationer der skal til, for at undgå at den malede kaffe i sig selv, samler sig i klumper eller flytter sig rundt i filterkurven som en \"samlet\" enhed.

Umiddelbart ville jeg tro, at en sådan \"shaker\" skal bruge relativt store og langsomme bevægelser for at være effektiv i forhold til små og hurtige bevægelser, der nærmere kunne tænkes at ryste kaffen \"sammen\" end distribuere denne.
          Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
          Østerbro

La Marzocco GS3
          Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Working...
          X