Opslag

Collapse
No announcement yet.

Forvarmer - Silvia

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Forvarmer - Silvia

Jeg fik lige en ide, men kan ikke gennemskue om den er god....

Når temperaturen falder i løbet af et skud på silvia, er det fordi der tilføres \"koldt\" vand til kedlen ifb. med skuddet ikke ?

Dette kan til en vis grad kompenseres med eks. PID regulator, der hurtigt observerer temp dykket, og fyrer op for varmelegmet.

Hvis det tilførte vand var varmt, eller bare vamere end rum temperaturen, ville dette problem selvsagt være mindre ik.!!

Der kunne jo så selvfølgelig etableres et system der sørgede for vha en lille elektrisk vandvarmer at opvarme vandet der blev tilført kedlen. Men hvis man nu er til simple løsninger, og det er jeg, kunne jeg godt tænke mig at præsentere et forslag:

Mellem OPV\'en og kedlen monterer man en eller anden form for reservior (helst messing) på ca 100 ml. Varmen fra kedlen vil så, via simpel varmeledning, opvarme reservioret, og vandet deri til måske 50-60 grader. (det forudsættes selvfølgelig at maskinen starts i god tid og er godt varm) Der vil nu ifb med skuddet tilføres varmt vant til kedlen, fra reservioret, og skuddet holder en mere konstant temp..

Jeg kan ikke gennemskue om jeg er for langt ude..?? :-)

Der er selvfølgelig en del konstruktionsmæssige detaljer jeg ikke har taget stilling til.... det er vel det der kaldes idegenererings fasen :laugh: :laugh:

Hjalle
    Miss Silvia m. Manometer & PID
    Rocky SD
    Xpressivo Barista stamper
    Behmor 1600

Re:Forvarmer - Silvia

Lad det indkommende vand løbe igennem et rør der viklet rundt om kedlen
    - Hvor snedigt det lige vil være på frøken Silvia ved jeg ikke

Comment

hjalle wrote:
      Når temperaturen falder i løbet af et skud på silvia, er det fordi der tilføres \"koldt\" vand til kedlen ifb. med skuddet ikke ?
      Hmm....det er jeg ikke sikker på...for der er jo til mere end 1 espresso i kedlen. Jeg tror temperturen falder fordi bryghovedet køler det. Det er jo ikke et E61-hoved.

Men jeg er ikke sikker...:S
      Vibiemme Domobar Inox
      Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Min PID\'ede silvia havde tempsensoren siddende direkte ved koldvandsindtaget. Så snart det kolde vand begyndte at kommer ind i kedlen ku jeg se at den tændte for varmelegemet for at kompensere.
        Da temperaturen dér ikke modsvarede middeltemperaturen i kedlen, men var koldere, betød det at der var et vist overshoot bagefter når koldtvandsindtaget var standset, men jeg tror også på det hjalp med at holde temperaturen mere konstant under brygning.

Ideen med et resevoir du kommer vandet ind i først er jo ok, men det svarer bare til at kedlen er lidt større, varmen kommer jo ikke andre steder fra end kedlen.
        Det samme gælder med røret rundt om kedlen, varmen ka jo kun komme fra kedlen, så derfor skal varmelegemet stadigt arbejde for at hæve temp.

Man kan jo regne på hvor meget temperaturen på vandet synker når man fylder 60ml vand ved stuetemp ind i kedlen. Derefter kan man enten dimensionere kedlen til at ha en volumen der gør man holder temp indenfor en vist spæn, eller man kan sætte et varmelegme ind der kan varme så hurtigt det kan kompensere.
        Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Jeg har lige regnet på det, hvis vi antager at vandet skal hæves med 78 grader, der køres 60ml vand ind i kedlen, så skal der 19590,48 joule til at varme vandet op.
          Bruger vi 25 sekunder på det, giver det et snit på 783W, dvs. hvis vi tænder silviaens varmelegme på fuld knald så snart vi begynder brygningen, så burde temp holdes helt konstant.

NOGEN med en silvia burde hardwire deres maskine og afprøve det

Comment

RuneL wrote:
            Ideen med et resevoir du kommer vandet ind i først er jo ok, men det svarer bare til at kedlen er lidt større, varmen kommer jo ikke andre steder fra end kedlen.
            Det samme gælder med røret rundt om kedlen, varmen ka jo kun komme fra kedlen, så derfor skal varmelegemet stadigt arbejde for at hæve temp.
            Jeg er ikke enig.. varmeledningsevnen i vand er markant højere end i eks. messing, så der er forskel på om jeg boster 20 grader vand ind i et reservior eller direkte i kedlen, så det vil ikke bare svare til en større kedel. Og planen er jo at når nu maskinen alligevel står og er tændt, kan man lige så godt forvarme noget vand med energi fra kedlen der er varm alligevel.
            Miss Silvia m. Manometer & PID
            Rocky SD
            Xpressivo Barista stamper
            Behmor 1600

Comment

Som jeg forstår din plan så vil du først køre vandet fra pumpen ind i et resevoir der passivt opvarmes af tabet fra kedlen, og så derefter videre til selve kedlen?
              Hvis opvarmningen af dette resevoir sker tilstrækkeligt langsomt så påvirker det ikke selve hovedkedlen, men til gengæld kan du ikke køre mere end én espresso ad gangen uden du skal vente på at resevoiret kommer op i temperatur igen.

Jeg syns der er mere plan i at bygge kedlen større, hvis man nu endeligt vil gøre noget drastisk.
              Skal man holde temp indenfor +- 1 grad skal der 4.6 liters volumen til.

Comment

RuneL wrote:
                Skal man holde temp indenfor +- 1 grad skal der 4.6 liters volumen til.
                Spændende diskussion den her...

Det kommer vel an på hvor kraftigt dit varmelegeme er. Du forudsætter at du har 4,6 l varmt vand der ikke må droppe mere end 1° når du fjerner 60ml varmt vand og tilsætter 60ml vand ved stuetemperatur.

Der er, så langt jeg kan se det, ingen tvivl om, at forvarmet vand ind i kedlen vil hjælpe på temperaturstabiliteten. Selv på Schomers maskiner i hans Espresso Vivace (LaMarzoccos store fler-gruppes maskiner) er der en såkaldt \"pre-heat\" kedel, så han undgår termisk \"turbulens\" i hoved-kedlen, og så han kan fastholde en stabiliseret temperatur der ligger indenfor 3/10 grad Farenheit.

Nu ved vi naturligvis alle sammen at Schomer noker lidt \"hysterisk\" (på den gode måde) - men han ville vel ikke kommentere det, med mindre det havde relevans?

Hvad der så skal til på en Silvia skal jeg lade være usagt - men det giver i det mindste mening. Om man kan smage det? Aner det ikke - men det kunne da være spændende at høre eksperterne udtale sig om dette.
                Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                Østerbro

La Marzocco GS3
                Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

I min udregning antog jeg man ikke tliførte yderligere varme med et varmelegme, men at temperaturen blot måtte synke med 1 grad.
                  Som jeg tidligere skrev burde et 800W varmelegeme være hurtigt nok til at varme vandet op mens det flyder igennem, jvf. thermoblok-systemet på billige espressomaskiner.
                  Ang. den termiske turbulens, så kunne dette jo løses ved at tage det kolde vand ind i bunden af kedlen, og det varme ud i toppen.

Jeg kan i flæng nævne at dalla-corte har alle disse features :-)

Comment

Working...
                  X