Opslag

Collapse
No announcement yet.

Hjemmelavet Scace device

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hjemmelavet Scace device

Til E-Bar\'s arangement i Århus i januar, havde jeg bl.a. et multimeter med + en probe i et filter.

HVIS det nu virkede lige godt hver gang, var det godt - Men det gør det ikke hmy:

Problemet er at proben oftest \"skydes\" ud af trykket, at der ofte laves channeling da proben bevæger sig lidt når man jo stamper kaffe og sætter pf i. Derudover tror jeg det filter jeg har lavet hul i kun er 57mm...ingen af mine stampere kan rigtigt gå i....Og ....ja, jeg er altså træt af svineriet.

Men jeg vil simpelthen ikke betale +1000 kroner for et rigtigt scace device....som dette:

Jeg laver et selv, og tænker:
    [li]Proben op som jeg \"plejer\" i midten.[/li][li]Plastic padding fyldt 1/3 op, så proben stadig er fri.[/li][li]Sørge for at ca 10% af hullerne stadig er fri så der kan går vand igennem.[/li]
    Nå, hvad siger i? Lyder det som en god idé eller er der noget jeg har overset? Specielt mht. de 10% huller er jeg i tvivl. Hvis i forstår...for at få et tryk på ca. 9 bar!

Tak for input
    Vibiemme Domobar Inox
    Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Re:Hjemmelavet Scace device

Brownie wrote:
    Hvis i forstår...for at få et tryk på ca. 9 bar!
    Tror målet må være 25-30 ml. på 25 sek. ved 9 bar - det er et meget lille hul!

Comment

Jacob wrote:
      Brownie wrote:
      Hvis i forstår...for at få et tryk på ca. 9 bar!
      Tror målet må være 25-30 ml. på 25 sek. ved 9 bar - det er et meget lille hul!
      Så vi er ude i noget med en 8-10 huller af et filter? Jeg kan jo starte med at have 20 fri....og så fylde dem op efterhånden hvis det går for hurtigt.

Men absolut et brugtbart råd - jeg skal selvfølgelig måle 25-30 ml :cheer:

Tak

Fandt i øvrigt også et billede af et scace i funktion...ja, det er godt nok kun et lille hul....ender nok på 2-4 små huller...

Vibiemme Domobar Inox
      Baratza Sette 270

Comment

Kan du ikke bare sætte en ballofix på udgangen fra din filterholder og styre det ønskede flow med den?
        Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

RuneL wrote:
          Kan du ikke bare sætte en ballofix på udgangen fra din filterholder og styre det ønskede flow med den?
          Nej, for jeg skal jo have proben den vej - og den kan jeg vel ikke få igennem ballofix\'en...

Jeg vil lave en løsning jeg kan sætte på mit bundløse filter. Og så tage af igen, så jeg ikke skal \"spilde\" et PF ved at dedikere det til scace...
          Vibiemme Domobar Inox
          Baratza Sette 270

Comment

I øvrigt er det præcis derfor at det kunne være fedt med scace - og PID selvfølgelig B)

klaus wrote:
            ...prøv med 94,8 i boileren og et fluch på 4 sekunder lige inden brygning...
            Vibiemme Domobar Inox
            Baratza Sette 270

Comment

At snakke brygkeddel-temperaturer giver kun (og kun nogenlunde) mening når man har samme maskine (og fluch\'er ens).

Comment

Jacob wrote:
                At snakke brygkeddel-temperaturer giver kun (og kun nogenlunde) mening når man har samme maskine (og fluch\'er ens).
                Det var også bare princippet jeg mente. Jeg må vel kunne måle mig frem til om PID\'en skal stå på 105°, 105,3°, 106°, 107° eller hvad det nu er - netop for at brygtemperaturen bliver omkring de 95°...som mit scace så måler for mig.

Giver det mening?
                Vibiemme Domobar Inox
                Baratza Sette 270

Comment

Kun som udviklingsværktøj eller som en slags hobby i sig selv (hvis du spørger mig).

Nu vil jeg nødig agere lyseslukker, men når du nu spørger så skylder jeg også sige min ærlige mening. Hvad der er rigtigt og forkert for mig, kan jo sagtens være omvendt for andre (sådan plejer det faktisk at være). Herfra er der i øvrigt fuld opbakning til (selv de mest fjollede) DIY-projekter, jeg elsker den slags!

Jeg må tilstå at jeg ikke synes et hjemmebygget Scace giver den store mening (med mindre det opføre sig PRÆCIS som originalen). PID\'ens target ville jeg justere ind efter smag og skulle jeg nogensinde bruge absolutte temperature (i kommunikation med andre), ville jeg benytte industri-standarten (et rigtigt Scace).

Som udviklingsværktøj, hvor man kan tillade sig at arbejde i relative temperature og gerne vil følge resultaterne af sine \'forbedringer\', har det jo unægtelig sin berettigelse.

Der findes flere eksembler på hjemmebyggede devices på HB og CG som måske var fornuftige at få checket ud.

Comment

Jacob wrote:
                    ...Nu vil jeg nødig agere lyseslukker, men når du nu spørger så skylder jeg også sige min ærlige mening....
                    Hey...hey...rolig nu . du er da ikke lyseslukker fordi du siger din mening. Det ville omvendt være rigtig \"råddent\" hvis der bare var en masse der sagde \"jaaa\" og \"åååh\" og \"iiihh\", og så i øvrigt være ligeglade.

Jeg vil da bare takke for input. Det var jo jeres mening og ikke jeres opbakning jeg efterspurgte
                    Vibiemme Domobar Inox
                    Baratza Sette 270

Comment

Her er forresten lidt billeder af mit hjemmelave scace. Det virker og er konsistent. MEN om hvor præcist det viser den faktisk temp ved jeg ikke. Der er jo nok en anden off-set end på det man kan købe hos Espressoparts.

Det er bare noget plast-padding...og på det nederste billede kan man ane proben...

Vibiemme Domobar Inox
                      Baratza Sette 270

Comment

Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎