Opslag

Collapse
No announcement yet.

PID og thermometer

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• PID og thermometer

Har lige et par hurtige spørgsmål, håber ikke de er alt for noobish.

Kan se at alle folk herinde snakker om \"PID\". Kiggede efter ordet i baristaordbogen, men det står der ikke... Hvad er det forkortelse for? Jeg kan forstå at det er noget man styrer temperaturen på brygningen med og at det på Silviaen er noget man selv skal tilføje.

Jeg har på min Arduino Victoria Venus Family svært ved at ramme den helt rigtige temperatur. Kan man få en PID der kan bruges på alle maskiner, eller skal den være produceret specifikt til maskinen?

Og til sidst, hvilken type thermometer bruger I til at måle temperaturen på espressoen med? Jeg har kun det som jeg bruger når jeg steamer mælk og det er ikke nøjagtigt nok ved så høje temperaturer. Er det i øvrigt selve espressoen i koppen der skal være de der 93-94 grader eller er det lige når den forlader bryghovedet?

P.s. Bare rolig, jeg er tilmeldt Barista teknik kursus, men der er 14 dage til og man kan jo ikke vente så længe!
    Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Re:PID og thermometer

PID betyder egentligt proportional–integral–derivative, se evt. http://en.wikipedia.org/wiki/PID_controller

En af de parametre man kan pille ved når man laver sin espresso er temperaturen. I maskinerne uden pid bliver varmelegemet, altså temperaturen, i boileren bestemt af en mekanisk termostat. Men usikkerheden for den, kan på nogle maskiner være op til 4-5 grader i forhold til reference temperaturen. Hvilket jo er ret meget.

Hvis en maskine har en pid, er det pid\'en der styrer varmelegemet i boileren, og sammen med en præcis og hurtig temperatur sensor, kan en god pid styre temperaturen i boileren inden for omkring 1 grader.

Dette giver utroligt konsistente temperature når man brygger, og på f.eks. en silvia slipper man for at styre temperaturen ved flushing. En anden sjov lille ting er selvfølgeligt at man også kan lege med sin brygtemperatur, og måske få nogle bedre resultater.

Bo
    Nuova Simonelli Oscar - Stempelkande - Aeropress
    Mahlkönig \\\"DDR\\\" Guatemala - Compak K3 Chrome

Comment

Skurken wrote:
      .. hvilken type thermometer bruger I til at måle temperaturen på espressoen med? Jeg har kun det som jeg bruger når jeg steamer mælk og det er ikke nøjagtigt nok ved så høje temperaturer. Er det i øvrigt selve espressoen i koppen der skal være de der 93-94 grader eller er det lige når den forlader bryghovedet?
      Hei Skurken.

Med hensyn til temperatur så er de 92-94 grader temperatuden når vandet rammer kaffen. Til at måle temperaturen kan jeg vart anbefale at bruge en \"Scace Device\" den er ikke billig (ca 250 $) men den virker.
      glæder mig til at høre anmeldelse af Barista teknik kursuset
      Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Ja Skurk, hvordan var det kursus så ;-)
        ECM Synchronika
        Lagom P64 - Option O - med SSP Red Speed Burrs High Uniformity

Comment

Working...
        X