Opslag

Collapse
No announcement yet.

Hvilken rister

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hvilken rister

Hej , går og overvejer om jeg skal til at riste selv på et tidspunkt , da det kunne være spænende og designe sin egen kaffe/smag fra bunden af , og sidegevinsten er jo også at det er billigere og riste selv. Det er ikke et her og nu køb det drejer sig om , da jeg synes jeg har nok i Silvia og rocky på nuværende tidspunkt , men er da begyndt og kigge lidt og det koster jo ikke noget , har kigget lidt på følgende ristere pga. kapaciteten , men ville egentlig godt vide om der også er forskel på den færdige rist afhængig af hvilken maskine man vælger af disse ? Prislejet har jeg set de fåes til omkring 3500 ind/udland og det er nok også der jeg bevæger mig når det engang er så vidt.
    det kunne være nogen som måske har stiftet bekendskab med flere af disse ristere som kunne give en vurdering ,også gerne af betjeningen. tak.
    Gene cafe
    Hottop
    Behmor
    Alpenröst
    Fortid
    La Marzocco GS3
    Casadio Macinadosatore Istantaneo
    Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
    Reg Barber 58mm Anodized/Stål
    Pullman/Synesso ridgeless
    Bumper TS
    Motta Knockbox
    Nutid
    Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
    French Press-Bodum 4 cup

Re:Hvilken rister

Wolff wrote:

Gene cafe
    Den er jo billig og man kan se hele kammeret, det er en kombineret agitation og varmlufts rister.Den er nem at betjene. Har ikke selv erfaring med den.

Hottop
    Den er noget større end GC, den giver en rimelig ensartet rist set ifht IR2, den har en god kølecyklus ved at dumpe bønnerne ud i en bakke.

Behmor
    Kender den overhovdet ikke ... så den ville jeg nok lige vente på at der kommer ogle feedback fra andre brugere.

Alpenröst
    Det skulle være en god ristere, største ulempe er dog at man ikke kan se bønnerne under risten.

Hvis jeg skulle ud og have mig en rister ville jeg nok gå efter HotTop B\'eren.
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Comment

Tak ChrZacho , det jeg også var lidt ude efter var den færdige rist af bønnen i de forskellige maskiner , kan man få den samme kvalitet i risterne ?
      Fortid
      La Marzocco GS3
      Hottop KN8828-P

Bumper TS
      Motta Knockbox
      Nutid
      French Press-Bodum 4 cup

Comment

Uha, det kan skabe en laaang tråd. Men bestemt interessant! Tror det er noget mange gerne ville vide - hvis man kan finde et endelig svar. Men lur mig om ikke folk hovesageligt vil anbefale den rister de selv har - men der er jo også en årsag til, at de har valgt netop dén.

Behmor
        Nu nævner du Behmor. Så vidt jeg ved, er den stadig kun lavet til det amerikanske marked - altså i 110V. Jeg læste faktisk lige en interessant tråd på Home-barista. Det tyder på, at den stadig er i udviklingsfasen, selvom den er på markedet derovre. Home-Barista lavede en blindsmagning, hvor de cuppede den samme kaffe ristet på de 5 indbyggede profiler op mod Counter Culture Coffee\'s rist af samme kaffe. I smagningen var konklusionen at de 3 profiler i Behmor var \"udrikkelige\" (det er nok overdrevet, men alligevel), mens 1 af dem var bedre en CCC\'s håndristede batch. Det er jo noget af en spredning. Jeg ville nok ikke købe Behmor før den har været igennem et par opdateringer og er grundigt testet af markedet.

Gene
        Jeg har selv Gene og er glad for den. Jeg synes den rister rigtig godt. Den er let at styre og den rister jævnt. Ja, det er noget værre plastickvalitet på ydersiden, men mekanikken i den skulle være solid. Tromlen er monteret på kuglelejer for at aflaste motorene osv. De tidlige udgaver havde en del problemer med varmelegemer der stod af, men det problem er de vist ovre.
        Gene\'en store svaghed er dens nedkøling. Bønnerne bliver ikke dumpet ud af tromlen og nedkølingstiden er derfor alt for lang. Jeg har selv løst dette ved at jeg afbryder risteren, når bønnerne er færdige, dumper dem i et dørslag, og køler dem ved at suge luft igennem dem med en tragt og en støvsuger. Dette gør mig i stand til at køle bønnerne til stuetemperatur på ca. 1 minut. Altså hurtigere end enhver professionel rister - og det er ikke bøvlet overhovedet.

Hottop
        Der er nok mange der ahr noget mere klogt end mig at sige om Hottop. For det første er der jo adskillige modeller at tage stilling til, så det er den første udfordring. Der er ingen tvivl om, at Hottop er eminent kvalitet. Der er brugt de bedste materialer og ALLE risterne bliver prøveristet på fabrikken inden de sendes derfra. Men det er også en dyr rister.

Alpenröst
        Her må jeg melde pas. Jeg ved ingenting om den.

Håber det hjalp en smule. Der skal nok være mange der har en masse mere at tilføje (og måske noget at rette :blush: )
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Wolff wrote:
          Tak ChrZacho , det jeg også var lidt ude efter var den færdige rist af bønnen i de forskellige maskiner , kan man få den samme kvalitet i risterne ?
          Prøv at tjekke SweeMaria\'s. Tom, som er ejer, er ret seriøs indenfor ristning og har testet alle disse maskiner, som han også sælger. For Gene\'en skriver han fx:

But I would not call this machine especially \"smoky\" either in operation, nor in the cupping results. Speaking of the roast quality; it is very good. I get improved body over air roasting, without diminished brightness.
          Du kan sikkert finde tilsvarende meninger om smagen af ristene for de andre ristere derinde.

La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter

Comment

Tak Mobak , læste lige at Behmor først kommer til europa i 2009 , så der er nok ikke mange der ligger inde med sådan en.
            Fortid
            La Marzocco GS3
            Hottop KN8828-P

Bumper TS
            Motta Knockbox
            Nutid
            French Press-Bodum 4 cup

Comment

ChrZacho wrote:
              Hvis jeg skulle ud og have mig en rister ville jeg nok gå efter HotTop B\'eren.
              Kan B\'eren fås nogle steder bortset fra direkte import fra producenten?
              Kim

Comment

B fås kun i USA og fra Taiwan... I EU kan man få den analoge, en D-controller og P-modellen...

Behmor er lidt irrelevant ift. EU - Den skulle heller ikke være særligt god til at lave mørke riste...

Det er nok godt at du kigger på de lidt større - Min egen Imex blev afløst efter lidt [for] kort tid
                Sort som en panter, sort som slanter
                Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                Sort som piloten I en Tie Fighter
                Sort som pletterne på Pongo
                Sort som alle andre end Tintin I Congo
                Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

ordo.dk wrote:
                  B fås kun i USA og fra Taiwan... I EU kan man få den analoge, en D-controller og P-modellen...

Behmor er lidt irrelevant ift. EU - Den skulle heller ikke være særligt god til at lave mørke riste...

Det er nok godt at du kigger på de lidt større - Min egen Imex blev afløst efter lidt [for] kort tid
                  Jo tak Ordo ved godt hvor jeg kan købe risterne , og de 4 ristere som jeg nævner er også valgt ud fra at jeg kender mig selv godt nok til at vide at efter 14 dage ville jeg ellers skulle til at opgradere igen ligesom du er inde på, derfor de 4 udvalgte.
                  For at komme lidt på sporet igen ville jeg egentlig godt vide om der også er forskel på den færdige rist afhængig af hvilken maskine man vælger af disse 4 ?
                  Fortid
                  La Marzocco GS3
                  Hottop KN8828-P

Bumper TS
                  Motta Knockbox
                  Nutid
                  French Press-Bodum 4 cup

Comment

Wolff wrote:
                    For at komme lidt på sporet igen ville jeg egentlig godt vide om der også er forskel på den færdige rist afhængig af hvilken maskine man vælger af disse 4 ?
                    Det tror jeg ikke der er nogen der umiddelbart kan svare på herinde. Du har jo god tid, så det bedst du kan gøre er nok at finde en med en Hottop og en med en Gene (og en med en Alpenröst, men det er nok sværere) og så prøve at riste den samme type bønner i disse to/tre ristere til samme ristegrad. Så kan du prøve hvordan risterne er at bruge og du kan efter nogle dage smage, hvilke bønner der smager bedst. Husk at smage i blindtest, så du ikke har en forudindtaget holdning om, hvilken der \"burde\" smage bedst.

Det er selvfølgelig ikke en helt skudsikker løsning, for man skal sikkert lære sin rister at kende og få en fornemmelse over, hvordan man skal bruge profiler osv. Men man kan jo simplificere det ved bare at køre en fast temperatur til en bestemt ristegrad.

La Marzocco GS/3
                    Baratza Forté
                    Bestmax filter

Comment

Kunne det ikke værre en mulighed at stikke hoved forbi Kaffe Mekka, de har alle tre, mon ikke de kan vejlede lidt.
                      Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

EPO wrote:
                        Kunne det ikke værre en mulighed at stikke hoved forbi Kaffe Mekka, de har alle tre, mon ikke de kan vejlede lidt.
                        Jo bestemt en mulighed , men nu har vi ikke sådanne fine kaffe butikker her i det sønderjyske hvor man lige kommer forbi og kigger lidt desværre
                        Fortid
                        La Marzocco GS3
                        Hottop KN8828-P

Bumper TS
                        Motta Knockbox
                        Nutid
                        French Press-Bodum 4 cup

Comment

Wolff wrote:
                          EPO wrote:
                          Jo bestemt en mulighed , men nu har vi ikke sådanne fine kaffe butikker her i det sønderjyske hvor man lige kommer forbi og kigger lidt desværre
                          Det havde jeg selfølgelig ikke lige tænkt på
                          Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Wolff wrote:
                            EPO wrote:
                            I har fået telefoner dernede, ik\'? :unsure: Ring til Niels og få en forklaring på de forskellige maskiner - så er du rustet til en lørdagstur bagefter
                            Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

Telefoner hmm , vi bruger jo stadig røgsignaler men vil da prøve og kontakte niels for at høre om han kan hjælpe mig lidt videre.
                              Fortid
                              La Marzocco GS3
                              Hottop KN8828-P

Bumper TS
                              Motta Knockbox
                              Nutid
                              French Press-Bodum 4 cup

Comment

Working...
                              X