Opslag

Collapse
No announcement yet.

MaxtraPlus filter - holdbarhed i tid

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• MaxtraPlus filter - holdbarhed i tid

Jeg har en Brita kande, der anvender MaxtraPlus filtre. Disse filtre holder "officielt" max 100 liter eller en måned.

Jeg når på ingen måde 100 liter på en måned. Er det pga bakterier, at det er vigtigt ikke at anvende filtrene mere end en måned?

Rent økonomisk og miljømæssigt kunne jeg godt tænke mig kun at smide sådan et filter i skraldespanden fx hver anden måned.

Jeg bor i København, så jeg er egentligt primært bekymret for, om jeg får fjernet for lidt kalk fra vandet, hvis jeg overskrider "sidste holdbarhedsdato".

Jeg har en enkelt gang prøvet at afkalke min Vibiemme Domobar junior. Det kostede en tur på værksted. Derfor vil jeg gerne forebygge (ved at reducere kalk i vandet) - men jeg er også blevet lidt mere doven mht lige at få skiftet MaxtraPlus filter når indikator på kanden viser, at det er tid. Jeg har endnu ikke oplevet problemer med min Vibiemme - men er det en stor risiko jeg løber, hvis jeg anvender filtrene for længe (men jeg kommer aldrig i risiko ift de 100 liter for et filter)?

I kbh har i danmarks hårdeste vand, jeg ville være meget bekymret for i det hele taget at bruge en Brita kande her,
    det går lige i det nordjyske hvor den lige akkurat kan nedbringe hårdheden til 6dh fra 12dh, men i kbh har i jo op til 30dh

Filteret bliver dårligere og dårligere til at fileterer kalken, og ja det er absolutte nødvendigt at skifte det efter 4 uger, prøv evt med en test strip eller bedre køb et 'Testsæt' https://kristianskaffe.dk/shop/25-bw...rdhed-okdhodh/

føler du det er for besværligt og du ikke bruger nok vand, så gå over til kildevand (det ville jeg gøre uanset hvad i kbh. hvis jeg ikke investeret i et rigtigt filter anlæg) men kildevand med lav hårdhed, Aldi's 2Litters til under 5 kr kunne være et bud
    Pictures (or it didn't happen)

Comment

Du skal smide filteret ud af sundhedsårsager. Det er måske 1000'ende gang dette emne er oppe og vende ---> overdrivelse .
      Og inden du spørger "jamen jeg koger jo vandet, dør bakterierne så ikke?" så får du svaret her: Jo, men bakterier kan danne toksiner som ikke dør ved kogning - dets længere tid du bruger filteret, dets flere bakterier, dets større risiko for toksiner.

Mht effektivitet. Dengang jeg brugte filterkande i København var de nogenlunde effektive i ca 2 uger, derefter var det næsten ligemeget. Jeg tror aldrig du slipper for at afkalke i Kbh hvis du kun bruger filterkande. Hvis du er bange for det, bør du gøre som Jack foreslår, bruge kildevand med et fornuftigt mineralindhold eller finde en mere effektiv filtreringsløsning.
      Hvis du vil være miljøvenlig er det nok et DVA anlæg du skal have fat i.

Comment

Med DVA anlæg mener du så fx et BWT anlæg, som så kobles direkte til "fast vand" på min espressomaskine?

Jeg kan se, at fx Kristians Kaffe sælger sådanne anlæg. Det er imidlertid lige så dyrt, som MaxtraPlus filtre, da det anbefales at skifte filter (der koster 688 kr) en gang årligt. Mit primære problem er dog, at jeg ikke har mulighed for at trække rør/slange til fast vand - og heller ikke rigtigt plads til selve BWT installationen (hvis jeg vælger en løsning, hvor jeg tapper vand direkte fra denne.

Jeg må vist hellere skifte MaxtraPlus patron, når indikator blinker - eller måske indkøbe kildevand (og så finde plads til at have et mindre lager stående)

Comment

Nej, jeg mener et DVA anlæg - det er mærket. Kaffemekka plejede at sælge det - de sælger stadig tilbehør. Måske kan det købes via Electros i Italien. Det er et lille anlæg du tilslutter vand og selv regenerere den resin som forestår ionbytningen. De pleje at koste under en tusse og få kroner til salt når filtreringseffekten skal genopfriskes. Ingen engangsplast patroner.
          Masser af Espressobars medlemmer har brugt disse anlæg over årene.

Edit: Se her: https://www.elektros.it/id/en/manual...2&price_to=103
          Last edited by SweetBrikka; 10. May 2021, 20:23.

Comment

Oprindeligt indsendt af texas Se indlæg
            Jeg må vist hellere skifte MaxtraPlus patron, når indikator blinker -
            Jeg ville ikke satse på det er ofte nok med det enormt hårde københavner vand, vil mene filterkanderne er presset lige netop i kbh ;-)
            Pictures (or it didn't happen)

Comment

Working...
            X